هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ | تعرفه و مراحل دریافت

هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ | تعرفه و مراحل دریافت

هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳

هزینه رونوشت سند ازدواج در سال ۱۴۰۳ معمولاً بر اساس تعرفه های مصوب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می شود و معمولاً در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. برای اطلاع دقیق تر، بهتر است از دفترخانه محل ثبت ازدواج استعلام بگیرید. گم شدن سند ازدواج واقعاً می تواند آدم را نگران کند، چون این سند یه جورایی شناسنامه زندگی مشترک شماست. فرقی نمی کند که سندتون رو گم کرده باشید، خدای نکرده آسیب دیده باشه یا برای کارهای بانکی، مهاجرت یا هر کار اداری دیگه ای بهش نیاز داشته باشید؛ مهم اینه که می دونید باید یه فکری به حالش بکنید. خوشبختانه، راه حلش اصلاً پیچیده نیست و می تونید خیلی راحت رونوشت یا همون المثنی سند ازدواج رو بگیرید. این رونوشت دقیقاً همون اعتبار سند اصلی رو داره و هیچ فرقی از نظر قانونی باهاش نداره، پس نگران نباشید که به مشکل برمی خورید. توی این مقاله، می خوایم قدم به قدم با هم ببینیم که چطور می تونید این رونوشت رو بگیرید، چه مدارکی لازمه و خب، مهم تر از همه، هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ چقدر می شه. پس اگه سند ازدواجتون گم شده یا به هر دلیلی به رونوشتش نیاز دارید، تا آخر این مطلب با ما باشید تا همه چیز رو براتون روشن کنیم.

رونوشت سند ازدواج چیه و به چه دردی می خوره؟

اول از همه بیایید ببینیم اصلاً منظور از رونوشت سند ازدواج چیه. وقتی صحبت از رونوشت می شه، دقیقاً همون المثنی سند ازدواج یا المثنی عقدنامه رو می گیم. یعنی این دو کلمه به یه معنی هستن و هیچ فرقی با هم ندارن. رونوشت سند ازدواج در واقع یه کپی برابر اصل از سند ازدواج اصلی شماست که بعد از گم شدن، خراب شدن یا هر اتفاق دیگه ای که باعث بشه به سند اصلی دسترسی نداشته باشید، صادر می شه. خیلی از آدما فکر می کنن رونوشت اعتبار سند اصلی رو نداره، ولی باید بگم که این فکر کاملاً اشتباهه! از نظر قانونی، رونوشت سند ازدواج دقیقاً همون ارزش و اعتبار سند اصلی رو داره و می تونید توی هر مرجع رسمی، از جمله بانک ها، دادگاه ها، ادارات ثبت احوال، سفارت خونه ها، یا برای کارهای مهاجرتی بهش استناد کنید. اصلاً نگران نباشید، چون کار شما با این رونوشت راه میفته و هیچ مانع قانونی براتون پیش نمیاد.

شاید بپرسید خب تو چه مواقعی به این رونوشت نیاز پیدا می کنیم؟ مواردش زیاده، مثلاً:

  • گم شدن یا دزدیده شدن سند اصلی: این شایع ترین دلیله که آدما دنبال المثنی می رن.
  • آسیب دیدن سند: گاهی ممکنه سند به خاطر آب خوردگی، سوختگی یا پاره شدن دیگه قابل استفاده نباشه.
  • نیاز به ارائه در مراجع مختلف: برای گرفتن وام ازدواج از بانک، ثبت درخواست طلاق، انجام امور مربوط به مهاجرت و اقامت در کشورهای دیگه، یا حتی ارائه به برخی نهادهای دولتی و خصوصی، ممکنه به رونوشت سند ازدواج نیاز پیدا کنید.
  • تفکیک سند: بعضی وقتا هر کدوم از زوجین دوست دارن یه نسخه از سند ازدواج رو پیش خودشون داشته باشن.

خلاصه که رونوشت سند ازدواج، یه جور پشتیبان برای زندگی مشترک شماست و خیالتون رو از بابت دسترسی به این مدرک مهم راحت می کنه. پس اگه به هر دلیلی بهش نیاز دارید، بدون هیچ نگرانی می تونید مراحل دریافتش رو طی کنید.

هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳؛ بالاخره چقدر باید پرداخت کنیم؟

رسیدیم به اون بخش مهمی که همه دنبالش هستن: هزینه! هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ چقدره؟ این سوالیه که ذهن خیلی ها رو درگیر می کنه و راستش رو بخواهید، جوابش اونقدر هم ثابت و یکتا نیست که بتونیم یه عدد قطعی بگیم و تموم. دلیلش هم اینه که تعرفه ها هر ساله توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به روز می شن و ممکنه تغییرات کوچیکی داشته باشن. بنابراین، برای سال ۱۴۰۳، یک رقم ثابت و رسمی که همه جا اعلام شده باشه، ممکنه همیشه در دسترس نباشه و بهترین راه اینه که مستقیماً از دفترخانه محل عقدتون استعلام بگیرید تا دقیق ترین اطلاعات رو به دست بیارید.

اما به طور کلی، می تونیم بگیم که هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ در اکثر مواقع در بازه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قرار می گیره. این مبلغ برای سال ۱۴۰۴ در بعضی منابع تا ۲۵۰ هزار تومان (۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال) هم اعلام شده، که می تونه یه دید کلی بهتون بده که در سال ۱۴۰۳ باید انتظار چه مبلغی رو داشته باشید. یادتون باشه که این هزینه فقط مربوط به خود رونوشت سند ازدواج هست و ممکنه هزینه های جانبی دیگه ای هم وجود داشته باشه که باید حواستون بهشون باشه.

شفاف سازی هزینه های جانبی احتمالی

در کنار هزینه اصلی صدور رونوشت، ممکنه با چند هزینه جانبی دیگه هم روبرو بشید که بد نیست ازشون خبر داشته باشید:

  1. هزینه آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار: اگه تصمیم بگیرید که قبل از درخواست رونوشت، یه آگهی مفقودی تو روزنامه چاپ کنید (که جلوتر توضیح می دیم چرا خوبه این کارو بکنید)، باید هزینه اون رو هم پرداخت کنید. این هزینه بسته به روزنامه و اندازه آگهی متفاوته، اما معمولاً در بازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قرار می گیره.
  2. هزینه حق الوکاله وکیل (در صورت استفاده): اگه به هر دلیلی نتونستید خودتون اقدام کنید و کار رو به یه وکیل سپردید، باید حق الوکاله ایشون رو هم بپردازید که این مبلغ هم کاملاً توافقی و بسته به وکیل و پیچیدگی کار ممکنه متغیر باشه.
  3. هزینه های ایاب و ذهاب و متفرقه: خب اینم که مشخصه، هزینه های رفت و آمد به دفترخانه یا سایر مراجع، کپی گرفتن از مدارک و … که البته معمولاً رقم زیادی نمیشه.

بهترین و مطمئن ترین راه برای اطلاع از هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳، تماس مستقیم با دفترخانه محل ثبت عقد و استعلام به روزترین تعرفه هاست. این کار نه تنها بهتون رقم دقیق رو می ده، بلکه در مورد مدارک و زمان بندی هم اطلاعات کاملی کسب می کنید.

پس در مجموع، درسته که هزینه اصلی صدور رونوشت یه مبلغ مشخص (حدوداً ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان) هست، اما خوبه که هزینه های جانبی رو هم در نظر بگیرید تا موقع اقدام غافلگیر نشید. همیشه هوشیار باشید و قبل از هر کاری، از منبع اصلی (یعنی دفترخانه) اطلاعات رو چک کنید.

مراحل گام به گام دریافت رونوشت سند ازدواج: گم شده، پیدا می شه!

حالا که از کلیات رونوشت و هزینه هاش باخبر شدید، وقتشه که بریم سراغ مراحل عملی کار. نگران نباشید، این فرآیند خیلی پیچیده نیست و اگه قدم به قدم پیش برید، به راحتی می تونید رونوشت سند ازدواجتون رو دریافت کنید.

قدم اول: اقدامات اولیه (پیش از مراجعه به دفترخانه)

قبل از اینکه خودتون رو به دفترخانه برسونید، خوبه که چندتا کار اولیه رو انجام بدید که هم خیالتون راحت بشه و هم فرآیندتون سریع تر پیش بره:

  • بررسی ضرورت ثبت آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار:

    شاید بپرسید: «اصلاً چه کاریه؟ آگهی چرا؟» ببینید، ثبت آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار از نظر قانونی الزامی نیست، ولی خب فواید خودش رو داره. با این کار، رسماً اعلام می کنید که سندتون گم شده و این یه جورایی می تونه جلوی سوءاستفاده های احتمالی از سند ازدواج گمشده شما رو بگیره. تصور کنید خدای نکرده یه نفر سندتون رو پیدا کنه و بخواد ازش سوءاستفاده کنه. اگه آگهی داده باشید، می تونید ثابت کنید که قبل از سوءاستفاده، شما مفقودی رو اعلام کرده بودید و مسئولیت قانونی با شما نیست. پس اگه از بابت امنیت و جلوگیری از دردسرهای آینده دلواپس هستید، این کار رو حتماً انجام بدید.

  • آیا صورتجلسه مفقودی در کلانتری یا شورای حل اختلاف لازمه؟

    مثل آگهی مفقودی، صورتجلسه کردن گم شدن سند ازدواج در کلانتری یا شورای حل اختلاف هم معمولاً برای گرفتن المثنی «اجباری» نیست، اما می تونه یه مدرک پشتیبان خوب براتون باشه. اگه سندتون رو دزدیدن و از این بابت نگرانید که مورد سوءاستفاده قرار بگیره، حتماً یه گزارش به پلیس بدید و صورتجلسه کنید. این کار بهتون یه پشتوانه قانونی می ده و در صورت بروز هر مشکلی، دستتون بازتره. اما برای صرفاً دریافت رونوشت، دفاتر ازدواج معمولاً این مورد رو ازتون نمی خوان.

قدم دوم: مراجعه به دفترخانه محل ثبت عقد

حالا وقتشه که پاشنه در دفترخانه رو بکشید! مهم ترین و اصلی ترین مرحله همین جاست:

  • نحوه یافتن اطلاعات دفترخانه در صورت فراموشی:

    اگه دفترخانه محل عقدتون رو یادتون نمیاد (که طبیعیه، ممکنه سال ها از عقدتون گذشته باشه)، نگران نباشید. می تونید با مراجعه به اداره ثبت احوال و با ارائه مدارک شناسایی خودتون، اطلاعات مربوط به ثبت ازدواجتون رو پیدا کنید. اونجا شماره دفترخانه و تاریخ عقد رو بهتون می گن. همچنین اگه یه کپی از عقدنامه دارید، که چه بهتر، تمام اطلاعات لازم روش هست.

  • چه کسانی می تونن برای درخواست اقدام کنند؟

    اینجا یه خبر خوب براتون دارم: لازم نیست حتماً هر دو نفر برای درخواست رونوشت حضور داشته باشن! هر کدوم از زوجین به تنهایی می تونن برای گرفتن المثنی سند ازدواج اقدام کنن. البته اگه وکیل قانونی دارید، وکیل هم می تونه این کار رو براتون انجام بده.

  • فرآیند درخواست در دفترخانه و تکمیل فرم های مربوطه:

    وقتی به دفترخانه مراجعه می کنید، باید درخواست کتبی برای صدور المثنی سند ازدواج رو پر کنید. فرم هایی بهتون داده می شه که باید اطلاعات شناسایی خودتون، تاریخ و شماره عقد (اگه یادتون باشه) و دلیل درخواست رونوشت رو توش وارد کنید. سردفتر یا مسئول دفترخانه مدارک شما رو بررسی می کنه و درخواستتون رو ثبت می کنه.

قدم سوم: پرداخت هزینه و دریافت رونوشت

این مرحله دیگه آسون ترین قسمته. بعد از اینکه درخواستتون ثبت شد و مدارک بررسی شد، نوبت به پرداخت هزینه می رسه:

  • پرداخت تعرفه:

    بر اساس تعرفه ای که دفترخانه بهتون اعلام می کنه، هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ رو پرداخت می کنید. این هزینه ممکنه از طریق دستگاه کارتخوان یا فیش بانکی انجام بشه. بعد از پرداخت، یه رسید بهتون داده می شه.

  • دریافت رونوشت:

    معمولاً همونطور که جلوتر گفتیم، ظرف چند روز کاری، رونوشت سند ازدواجتون آماده می شه. دفترخانه بهتون اطلاع می ده که کی می تونید برای دریافتش مراجعه کنید. بعد از دریافت، حتماً یه نگاهی به اطلاعاتش بندازید که همه چیز درست باشه.

همین! به همین سادگی می تونید رونوشت سند ازدواجتون رو دریافت کنید و خیالتون رو از بابت این مدرک مهم راحت کنید. فقط کافیه مراحل رو با دقت دنبال کنید.

مدارک لازم برای درخواست رونوشت عقدنامه: چی با خودمون ببریم؟

برای اینکه موقع مراجعه به دفترخانه یا کنسولگری، به مشکل برنخورید و کارتون سریع تر پیش بره، لازمه که مدارک مورد نیاز رو از قبل آماده کنید. این مدارک بسته به اینکه چه کسی برای درخواست رونوشت اقدام می کنه، یه کم فرق می کنه. پس حواستون باشه که کدوم دسته شامل حال شما می شه.

توی این جدول، می تونید به طور خلاصه مدارک لازم رو ببینید:

وضعیت متقاضی مدارک مورد نیاز
یکی از زوجین (مرد یا زن) به تنهایی اصل شناسنامه و اصل کارت ملی متقاضی
هر دو زوج (مرد و زن) با هم اصل شناسنامه و اصل کارت ملی هر دو نفر
وکیل قانونی اصل وکالتنامه معتبر (با ذکر اجازه دریافت رونوشت سند ازدواج)، اصل کارت ملی وکیل و مدارک شناسایی موکلین (شناسنامه و کارت ملی زوجین)
مدارک تسهیل کننده (در صورت وجود) کپی عقدنامه قدیمی (در صورت موجود بودن)، شماره دفتر و تاریخ عقد (اگه این اطلاعات رو می دونید، کارتون خیلی راحت تر می شه)

اهمیت این مدارک رو دست کم نگیرید. بدون مدارک شناسایی معتبر، هیچ دفترخانه ای نمی تونه برای شما رونوشت سند ازدواج صادر کنه. سردفتر باید از هویت شما مطمئن بشه تا از هرگونه سوءاستفاده و صدور سند برای افراد ناشناس جلوگیری کنه. پس حتماً قبل از حرکت، یه بار دیگه چک کنید که همه مدارک مورد نیاز رو تو کیفتون دارید.

نکته مهم: در مورد اصل شناسنامه، بعضی از دفاتر ممکنه حتی کپی برابر اصل شناسنامه (که توسط خودشون مهر شده باشه) رو هم قبول کنن، اما همیشه بهتره که اصلش رو همراه داشته باشید. اگر شناسنامه تون هم گم شده، اول باید برای گرفتن المثنی شناسنامه اقدام کنید و بعد سراغ المثنی سند ازدواج برید. بدون شناسنامه معتبر، هیچ کاری انجام نمیشه. برای کارت ملی هم همینطوره، کارت ملی هوشمند معتبر لازمه.

مدت زمان صدور المثنی عقدنامه: چقدر باید صبر کنیم؟

یکی دیگه از سوال های مهمی که خیلی ها می پرسن اینه که: «خب، چقدر طول می کشه تا رونوشت سند ازدواجمون آماده بشه؟» خبر خوب اینه که اصلاً لازم نیست زمان زیادی رو صبر کنید. فرآیند صدور المثنی عقدنامه یه کار روتین و نسبتاً سریع توی دفترخانه هاست. معمولاً بعد از اینکه شما درخواستتون رو ثبت می کنید و مدارک لازم رو ارائه می دید، رونوشت سند ازدواجتون ظرف ۲ تا ۳ روز کاری آماده می شه.

البته این یه زمان متوسطه و ممکنه تو بعضی شرایط خاص، این مدت یه کم تغییر کنه. مثلاً:

  • ترافیک کاری دفترخانه: اگه دفترخانه توی یه روز شلوغ باشه یا حجم کاری بالایی داشته باشه، ممکنه آماده شدن رونوشت شما یه کم بیشتر از حد معمول طول بکشه.
  • کامل بودن مدارک: اگه مدارک شما کامل باشه و مشکلی از این بابت وجود نداشته باشه، کار سریع تر پیش می ره. اما اگه مدارکتون ناقص باشه و مجبور بشید دوباره برای تکمیلش مراجعه کنید، خب این طبیعتاً زمان بر خواهد بود.
  • سیستم اداری: گاهی ممکنه مشکلات فنی یا کندی در سیستم اداری باعث بشه که کارها با تأخیر پیش برن.

در بعضی موارد خیلی نادر و خاص، ممکنه این زمان تا یک هفته هم طول بکشه، اما جای نگرانی نیست و معمولاً این اتفاق نمی افته. مهم اینه که شما مدارکتون رو کامل آماده کنید و درخواستتون رو دقیق و درست ثبت کنید. بعدش دیگه می تونید با خیال راحت منتظر تماس دفترخانه یا پیگیری خودتون برای دریافت رونوشت باشید.

درخواست المثنی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور

اگه شما از اون دسته از زوجینی هستید که خارج از ایران زندگی می کنید و سند ازدواجتون گم شده یا به هر دلیلی به رونوشت اون نیاز دارید، اصلاً نگران نباشید. دولت ایران برای هموطنان خارج از کشور هم راه هایی رو در نظر گرفته تا بتونن به راحتی این مشکل رو حل کنن. دو روش اصلی برای این کار وجود داره که در ادامه توضیح می دیم:

روش اول: از طریق کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران

یکی از ساده ترین راه ها اینه که خودتون یا یکی از بستگانتون (با داشتن مدارک لازم) به نزدیک ترین کنسولگری یا سفارت ایران در کشور محل اقامتتون مراجعه کنید. فرآیندش تقریباً شبیه به مراجعه به دفترخانه در ایرانه:

  1. مراجعه حضوری: به بخش کنسولی سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه می کنید.
  2. تکمیل فرم درخواست: اونجا فرم های مربوط به درخواست صدور المثنی سند ازدواج رو پر می کنید.
  3. ارائه مدارک: باید اصل شناسنامه و کارت ملی خودتون رو ارائه بدید. اگه کپی سند ازدواجتون رو دارید، حتماً همراه داشته باشید تا کارها سریع تر پیش بره.
  4. پرداخت هزینه: هزینه مربوط به صدور رونوشت رو بر اساس تعرفه های کنسولگری پرداخت می کنید.
  5. مدت زمان: بعد از انجام این مراحل، درخواست شما به ایران ارسال می شه و پس از بررسی و تأیید، رونوشت صادر و از طریق همون کنسولگری به دست شما می رسه. این فرآیند ممکنه کمی بیشتر از داخل ایران طول بکشه، اما در نهایت انجام می شه.

روش دوم: استفاده از سامانه میخک و اعطای وکالت

این روش برای کسانی مناسبه که دسترسی آسونی به کنسولگری ندارن یا دوست دارن کارشون سریع تر پیش بره. سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی) یه پلتفرم آنلاینه که خیلی از کارهای کنسولی رو از راه دور ممکن می کنه:

  1. ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه میخک (mikhak.mfa.ir):

    اول از همه باید وارد سایت میخک بشید و برای خودتون یه حساب کاربری ایجاد کنید. این سامانه به شما اجازه می ده که خیلی از کارهای اداری رو بدون نیاز به مراجعه حضوری به کنسولگری انجام بدید.

  2. تنظیم وکالتنامه برای بستگان درجه یک در ایران:

    بعد از ورود به سامانه، می تونید یه وکالتنامه تنظیم کنید و به یکی از بستگان درجه یک خودتون در ایران (مثل پدر، مادر، برادر یا خواهر) وکالت بدید که از طرف شما برای دریافت رونوشت سند ازدواج اقدام کنه. توی این وکالتنامه باید به وضوح قید بشه که وکیل اجازه داره برای گرفتن المثنی سند ازدواج مراجعه کنه.

  3. تأیید وکالتنامه:

    وکالتنامه ای که تو سامانه میخک تنظیم می کنید، باید توسط بخش کنسولی سفارت یا کنسولگری ایران تأیید بشه. ممکنه برای تأیید نهایی، نیاز باشه یک بار حضوری مراجعه کنید.

  4. اقدام وکیل در ایران:

    بعد از تأیید وکالتنامه، بستگان شما در ایران می تونن با در دست داشتن اصل وکالتنامه تأیید شده، مدارک شناسایی خودشون و مدارک شناسایی شما (کپی یا تصویر) به دفترخانه محل ثبت عقد مراجعه کنن و مراحل دریافت رونوشت رو طی کنن. بقیه مراحل دقیقاً مثل همون چیزیه که برای افراد مقیم ایران توضیح دادیم.

با این دو روش، ایرانیان خارج از کشور هم می تونن با خیال راحت برای دریافت رونوشت سند ازدواجشون اقدام کنن و از بابت این مدرک مهم نگرانی نداشته باشن.

جمع بندی: خیالتون راحت، راهش ساده ست!

در مجموع، گم شدن سند ازدواج یا نیاز به المثنی اون، ممکنه در نگاه اول یه نگرانی بزرگ به نظر بیاد، ولی همونطور که با هم دیدیم، فرآیند دریافت رونوشت سند ازدواج اصلاً پیچیده یا زمان بر نیست. این رونوشت از نظر قانونی دقیقاً همون اعتبار سند اصلی رو داره و می تونید با خیال راحت ازش برای هر کاری که نیاز دارید، استفاده کنید.

نکات کلیدی که باید یادتون باشه ایناست:

  • برای اطلاع از هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳، بهترین راه اینه که مستقیماً از دفترخانه محل عقدتون استعلام بگیرید، چون تعرفه ها ممکنه کمی تغییر کنن.
  • آماده کردن مدارک کامل (مثل شناسنامه و کارت ملی) قبل از مراجعه به دفترخانه، حسابی کارتون رو جلو می ندازه.
  • اگه از بابت سوءاستفاده از سند گمشده نگرانید، می تونید یه آگهی مفقودی تو روزنامه کثیرالانتشار چاپ کنید تا خیالتون راحت بشه.
  • مدت زمان صدور رونوشت معمولاً کوتاه و در حد ۲ تا ۳ روز کاریه.
  • و اگه خارج از کشور هستید، کنسولگری های ایران و سامانه میخک هم راه چاره هایی براتون دارن.

پس، اگه سند ازدواجتون گم شده، وقت رو تلف نکنید و هرچه زودتر برای گرفتن رونوشتش اقدام کنید. با کمی پیگیری و دقت، خیلی راحت می تونید این مدرک مهم رو دوباره به دست بیارید و با خیال راحت به کارهاتون برسید. یادتون باشه، دانش کافی و اقدام به موقع، کلید حل هر مشکلیه!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ | تعرفه و مراحل دریافت" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هزینه رونوشت سند ازدواج ۱۴۰۳ | تعرفه و مراحل دریافت"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه