تأثیر نمایشگاه های تجاری چین بر تجارت بین المللی شما

همه ما می دانیم که نمایشگاه های تجاری می توانند فرصت های جدیدی برای رشد و توسعه کسب وکار فراهم کنند. اما وقتی صحبت از نمایشگاه های تجاری در چین می شود قضیه کاملاً متفاوت است. چرا؟ چون چین نه تنها یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی دنیاست بلکه یکی از مهم ترین مراکز تولیدی و تجاری در سطح جهان محسوب می شود.

تأثیر نمایشگاه های تجاری چین بر تجارت بین المللی شما

برای همین شرکت در نمایشگاه های تجاری چین می تواند تأثیرات زیادی بر تجارت بین المللی شما داشته باشد. شاید فکر کنید این نمایشگاه ها فقط یک گردهمایی ساده برای معرفی محصولات جدید هستند اما واقعیت خیلی پیچیده تر است.

تجربه شخصی من از اولین نمایشگاه تجاری چین 

یادم می آید اولین بار که به نمایشگاهی در چین رفتم چقدر هیجان زده و البته کمی هم ترسیده بودم. از یک سو می خواستم شبکه سازی کنم و مشتریان جدید پیدا کنم اما از سوی دیگر نگران زبان فرهنگ و روش های تجاری خاص این کشور بودم. همه چیز برای من کاملاً جدید بود و نیاز به آمادگی زیادی داشتم.

برای همین تصمیم گرفتم تجربیات خودم را با شما به اشتراک بگذارم تا اگر شما هم به چنین نمایشگاه هایی فکر کنید بتونید با خیال راحت تر و مطمئن تر عمل کنید. پس بهتره آموزش واردات از چین  رو از شرکت دارا تجارت شرکت صادرات و واردات با تجربه در ایران دنبال کنید.

چرا نمایشگاه های تجاری چین؟ 

چین به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان جهان مرکز توجه بسیاری از شرکت های بین المللی است.

نمایشگاه های تجاری در چین نه تنها فرصتی برای معرفی محصولات جدید به بازار چین بلکه پلی برای ارتباط با شرکت های دیگر در سطح جهانی هستند. چه بخواهید وارد بازار چین شوید و چه بخواهید از شرکای تجاری خارجی پیدا کنید این نمایشگاه ها می توانند نقطه شروع خوبی باشند.

مشکلاتی که ممکن است در اولین تجربه تان با نمایشگاه های چین با آن ها روبرو شوید 

در اولین حضور من در یک نمایشگاه تجاری چین چند چالش جدی وجود داشت که باید به آن ها اشاره کنم:

1. زبان و ارتباطات: زبان یکی از بزرگ ترین موانع بود. در بسیاری از موارد اگر شما خودتان چینی نمی دانید یا مترجم نداشته باشید ممکن است نتوانید با افراد به درستی ارتباط برقرار کنید. من به شخصه از یک مترجم محلی استفاده کردم اما در بعضی موارد هم احساس می کردم که هنوز در انتقال پیام مشکلی وجود دارد.

2. رقابت شدید: چین پر است از شرکت ها و تولیدکنندگان مختلف. نمایشگاه های تجاری چین معمولاً خیلی شلوغ هستند و رقابت با دیگر برندها کار سختی است. حتی ممکن است شرکت های مشابه به شما با قیمت های بسیار پایین تری محصولات مشابه ای ارائه دهند.

3. فرهنگ تجاری متفاوت: شیوه های تجاری و انتظارها در چین با کشورهایی مانند ایران یا کشورهای غربی تفاوت دارد. در بعضی مواقع این تفاوت ها باعث می شود که نتوانید به سرعت به توافق برسید یا مذاکرات به شکلی که انتظار دارید پیش برود.

چگونه می توان از نمایشگاه های چین بهره برد؟ 

برای اینکه از نمایشگاه های چین بهترین استفاده را ببرید باید استراتژی درستی داشته باشید. اینجا چند نکته کاربردی برای شما دارم که به من کمک کرد :

۱. آمادگی کامل قبل از نمایشگاه

قبل از اینکه به چین بروید باید تحقیق کنید که کدام نمایشگاه برای کسب وکار شما مناسب تر است. چین نمایشگاه های تجاری زیادی دارد اما همه آن ها برای شما مفید نیستند. به طور خاص باید بدانید که آیا نمایشگاه هدف شما محصولات مشابه شما را به نمایش می گذارد یا نه. مثلاً من ابتدا نمایشگاهی را انتخاب کرده بودم که بیشتر به حوزه محصولات الکترونیکی می پرداخت اما بعد از شرکت در آن متوجه شدم که برای من که در زمینه مد و پوشاک بودم نمایشگاه های دیگری مناسب تر بود.

۲. شبکه سازی مؤثر

در نمایشگاه های تجاری چین شبکه سازی یکی از مهم ترین بخش هاست. شما باید زمان زیادی را به آشنایی با دیگر شرکت ها و افراد اختصاص دهید. حتی اگر معامله ای در کار نباشد شما می توانید از این فرصت ها برای گسترش دایره روابط تجاری تان بهره ببرید. به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد روابط تجاری در چین از طریق توصیه و معرفی برقرار می شود.

۳. آمادگی برای تفاوت های فرهنگی

فرهنگ تجاری چین بسیار متفاوت است. در این کشور مذاکرات اغلب به کندی پیش می روند و معمولاً در اولین ملاقات ها به نتیجه نمی رسند. باید صبور باشید و به پروسه های طولانی مدت احترام بگذارید. همچنین هدیه دادن و نشان دادن حسن نیت می تواند در چین تأثیر زیادی داشته باشد.

۴. شرکت در نمایشگاه های متعدد

همیشه پیشنهاد می شود که در چندین نمایشگاه مختلف شرکت کنید تا دامنه روابط شما گسترده تر شود. ممکن است در یک نمایشگاه نتایج خیلی خوبی بگیرید اما بهتر است برای هر محصول یا بازار جدیدی که می خواهید وارد آن شوید حضور در نمایشگاه های مرتبط را فراموش نکنید.

نکات موفقیت در نمایشگاه های چین

نکات مفید برای موفقیت در نمایشگاه های چین

برای موفقیت در نمایشگاه های کشور چین باید با تاجران چینی و روش مذاکره چینی ها آشنا باشید و ویژگی های آن ها در تجارت را مدنظر قرار دهید که در جدول زیر آن ها را برایتان آورده‌ایم.

توضیحات نکته
زمان بندی بهترین زمان برای شرکت در نمایشگاه های چین معمولاً قبل از تعطیلات بزرگ مثل سال نو چینی است. این زمان ها معمولاً زمان شلوغی است و می توانید از بیشترین تعداد بازدیدکننده ها بهره ببرید. زمان بندی
نمایشگاه هایی که در شهرهای بزرگ مانند شانگهای یا گوانگژو برگزار می شوند معمولاً فرصت های بهتری برای کسب وکارهای بین المللی فراهم می کنند. کیفیت نمایشگاه 
اگر به فرهنگ چین احترام بگذارید و حتی برخی عبارات ساده چینی را یاد بگیرید می توانید به راحتی ارتباطات بهتری برقرار کنید. آمادگی فرهنگی 
از آنجا که در چین معمولاً مذاکرات طولانی مدت هستند باید برای انعطاف پذیری و پذیرش تغییرات در روند تجارت خود آماده باشید. انعطاف پذیری

ویژگی های نمایشگاه های چین

نمایشگاه‌های چین از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند که آن‌ها را به مقصدی جذاب برای کسب‌وکارهای بین‌المللی تبدیل کرده است. برخی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه‌های چین عبارتند از:

1. مقیاس بزرگ: نمایشگاه‌های چین بسیار وسیع و پرشور هستند. این نمایشگاه‌ها به طور معمول شامل هزاران غرفه و نمایش‌دهنده از صنایع مختلف می‌شوند.

2. تنوع صنایع: این نمایشگاه‌ها طیف وسیعی از صنایع را پوشش می‌دهند از جمله فناوری ماشین‌آلات محصولات مصرفی مواد اولیه پوشاک و محصولات الکترونیکی.

3. فرصت‌های تجاری گسترده: شرکت‌ها و بازدیدکنندگان از سراسر جهان برای کشف فرصت‌های تجاری و همکاری در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند. این فرصت‌ها شامل مذاکره با تولیدکنندگان تأمین‌کنندگان و شرکای تجاری است.

4. دسترسی به بازارهای آسیایی و جهانی: چین به عنوان یک بازار بزرگ و یک قطب تولیدی جهانی شناخته می‌شود بنابراین نمایشگاه‌های این کشور فرصت مناسبی برای ورود به بازارهای آسیایی و جهانی فراهم می‌کنند.

5. نوآوری‌های فناوری: بسیاری از نمایشگاه‌های چین به ویژه در زمینه فناوری و الکترونیک آخرین نوآوری‌ها و دستاوردهای صنعتی را به نمایش می‌گذارند.

6. برگزاری در شهرهای مختلف: نمایشگاه‌ها در بسیاری از شهرهای چین برگزار می‌شوند از جمله گوانگ‌ژو شانگهای پکن و شنزن که هر یک به نوعی در حوزه خاصی از تجارت تخصص دارند.

7. فرصت‌های شبکه‌سازی: در این نمایشگاه‌ها فضای مناسبی برای شبکه‌سازی و ملاقات با افراد و شرکت‌های مختلف فراهم است که می‌تواند به رشد کسب‌وکارها کمک کند.

8. برگزاری به صورت فیزیکی و آنلاین: به منظور جلب مخاطبان جهانی بسیاری از نمایشگاه‌های چین به صورت ترکیبی از حضور فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شوند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که نمایشگاه‌های چین به یک فرصت مهم برای تجار و شرکت‌ها از سراسر دنیا تبدیل شوند.

نمایشگاه های چین

پرسش و پاسخ های رایج 

آیا نمایشگاه های چین فقط برای تولیدکنندگان مناسب است؟ 

نه نمایشگاه های چین برای تمامی کسب وکارها مناسب است. حتی اگر شما فقط به دنبال توزیع محصولات یا واردات هستید می توانید در نمایشگاه های مختلف شرکت کنید و از آن ها بهره ببرید. 

چگونه می توانم مشتریان خارجی پیدا کنم؟ 

شما باید در نمایشگاه های بین المللی چین شرکت کنید و ارتباطات خود را با توزیع کنندگان واردکنندگان و دیگر فعالان تجاری گسترش دهید. همچنین از پلتفرم های آنلاین مانند Alibaba یا Made-in-China نیز برای برقراری ارتباط استفاده کنید. 

آیا نمایشگاه های چین هزینه بر هستند؟ 

بله هزینه ها ممکن است بالا باشند مخصوصاً اگر شما به دنبال غرفه گذاری و حضور در نمایشگاه های بزرگ هستید. اما این هزینه ها در صورتی که به درستی مدیریت شوند می توانند به سودآوری و رشد کسب وکار شما کمک کنند. 

نتیجه گیری 

شرکت در نمایشگاه های تجاری چین می تواند تأثیر زیادی بر تجارت بین المللی شما داشته باشد اما باید با آمادگی و برنامه ریزی قبلی به آن ها بروید. از تجربیات خودم می توانم بگویم که نمایشگاه های چین فرصت های زیادی برای رشد فراهم می کنند اما همچنین چالش هایی دارند که باید با استراتژی مناسب به آن ها پاسخ دهید.

با استفاده از نکات و پیشنهادات من شما می توانید تجربه ای موفق تر از نمایشگاه های چین داشته باشید و کسب وکار خود را به سطح جدیدی ببرید.

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شوم نظرات و تجربیات خود را با من به اشتراک بگذارید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تأثیر نمایشگاه های تجاری چین بر تجارت بین المللی شما" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تأثیر نمایشگاه های تجاری چین بر تجارت بین المللی شما"، کلیک کنید.

‫20 دیدگاه ها

  1. نمایشگاه های چین واقعا شلوغ و پر از رقابت هستند. من چند بار شرکت کردم و متوجه شدم که رقابت خیلی شدید بود و حتی نتونستم به راحتی مشتری پیدا کنم. البته با راهکارهایی که اینجا خوندم شاید بتونم دفعه بعد بهتر عمل کنم.

  2. من سال پیش در یکی از نمایشگاه های بزرگ گوانگژو شرکت کردم و واقعا از تفاوت های فرهنگی شگفت زده شدم! فکر نمی کردم که اینقدر زمان می برد تا بشه با طرف چینی ارتباط برقرار کرد.

  3. مشکل من همیشه اینه که زبان چینی رو نمی فهمم. این مقاله خیلی مفید بود چون فهمیدم که باید حتما مترجم همراه داشته باشم تا از سوء تفاهم ها جلوگیری بشه.

  4. به نظرم نمایشگاه های چین خیلی خوبن ولی هزینه های جانبی خیلی بالا میره! خیلی از هزینه ها مثل هزینه غرفه اقامت و غذا واقعا سنگینه و باید برای این مسائل هم آماده بود.

  5. من سال ها توی صنعت پوشاک کار می کنم و نمایشگاه های چین همیشه برام جذاب بوده اما تجربه من نشون داده که باید خیلی بیشتر از فقط فروشندگان چین انتظارات داشت.

  6. نمایشگاه های چین هم به درد افرادی که تازه کار هستند می خوره و هم به کسانی که تجربه دارن. من خودم خیلی از بیزنس های خوبی پیدا کردم که هنوز باهاشون همکاری دارم.

  7. یکی از بزرگ ترین مشکلات من این بود که اصلا نتونستم روی زمان بندی دقیق برنامه ها حساب کنم. همه چیز خیلی به هم ریخته بود و فکر کردم که شاید با برنامه ریزی دقیق تر بهتر می شد.

  8. با توجه به تجربه شخصی ام خیلی از زمان ها نمایشگاه ها خیلی شلوغ و پرازدحام می شن به همین خاطر نمی تونید به راحتی از همه فرصت ها استفاده کنید.

  9. اگر قبلاً در نمایشگاه های چین شرکت نکردید باید بگم که ممکنه توقعاتتون از تعاملات خیلی بالا باشه. به نظر من خیلی چیزا زمان می بره تا بفهمید چی به چی هست!

  10. من هر بار که به نمایشگاه چین میرم با مشکلات زبان روبرو میشم. خوشبختانه اینجا پیشنهادات خوبی برای مقابله با این موضوع دیدم که فکر می کنم دفعه بعد کمکم کنه.

  11. من توی یکی از نمایشگاه های صنعت الکترونیک توی شانگهای شرکت کردم خیلی خوشحالم که این فرصت رو داشتم چون مشتری های خوبی پیدا کردم. باید بیشتر به این نمایشگاه ها توجه بشه!

  12. چیزی که همیشه بهش فکر می کنم اینه که آیا نمایشگاه های چین واقعا می تونن برای تجارت های کوچیک تر مثمرثمر باشن یا نه؟ چون من به شخصه همیشه این سؤال رو دارم.

  13. یکی از مشکلاتی که همیشه در نمایشگاه های چین داشتم اینه که نتونستم به موقع از تمام قسمت ها بازدید کنم. فکر می کنم شاید از نظر زمان بندی باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشم.

  14. من توی نمایشگاه های چینی شرکت کرده بودم و احساس کردم که فرهنگ تجاری چین خیلی با کشورهایی که قبلا کار کردم فرق داشت. باید خیلی بیشتر آماده باشید.

  15. من هم چند وقت پیش در یکی از نمایشگاه های چین بودم و متوجه شدم که اگر قبل از رفتن تحقیق نکرده باشی واقعا نمی تونی به درستی از فرصت ها استفاده کنی.

  16. تجربه من از نمایشگاه های چین این بود که برای واردات کالا این نمایشگاه ها خیلی مفید هستند اما به طور کلی اگر دنبال مشتریان جدید و واقعی هستید ممکنه کمی سخت باشه.

  17. من واقعاً امیدوار بودم که از نمایشگاه های چین بتونم شراکت های جدیدی پیدا کنم ولی تجربه من نشان داد که اینطور نیست و باید بیشتر صبور باشی.

  18. من سال پیش توی یکی از نمایشگاه های تجارت الکترونیک چین شرکت کردم و احساس کردم که بیشتر بر روی شرکت های چینی تمرکز دارن تا تجارت های خارجی.

  19. تا حالا چندین بار توی نمایشگاه های مختلف چین شرکت کردم و یه چیزی که همیشه برام مشکل بوده اینه که خیلی از بازدیدکننده ها هیچ قصد خرید یا معامله ای ندارند بیشتر برای بازدید هستن.

  20. من برای اولین بار توی نمایشگاه های چین شرکت کردم ولی به نظر می رسه که خیلی از فرصت ها رو از دست دادم چون هیچ وقت به اندازه کافی فرصت نکردم با افراد مختلف صحبت کنم و نتایج خوب بگیرم.