کشتار ۵.۶۲ درصد گوسفند و بره ذبح شده کشور در آذربایجان شرقی

کشتار ۵.۶۲ درصد گوسفند و بره ذبح شده کشور در آذربایجان شرقی

برای شما/آذربایجان شرقی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: در سال ۱۴۰۲ کشتار ۵۰۷ هزار و ۲۴۵ گوسفند و بره در کشتارگاه‌های رسمی استان ثبت شده که ۵.۶۲ درصد از کل گوسفند و بره ذبح شده در کشور را به خود اختصاص داده است.

فرهاد ذوقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اطلاعات آماری که از طرح آمارگیری از کشتار دام کشتارگاه‌های استان به‌دست می‌آید با سایر اطلاعات موجود در زمینه‌ توزیع جغرافیایی جمعیت، واردات و صادرات و کشتار غیر رسمی تلفیق شده و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: محاسبه عرضه سرانه گوشت قرمز به عنوان یکی از شاخص‌های وضعیت اجتماعی و اقتصادی، تخمین برخی از اقلام آماری مرتبط با کشتار دام، از قبیل پوست، روده، کله پاچه و اندرونه، تغییرات میانگین وزن لاشه به عنوان شاخصی برای شناخت وضع مراتع کشور و برنامه‌ریزی برای واردات احتمالی گوشت و توزیع صحیح آن در کشور از جمله مواردی هستند که از اطلاعات آمارگیری از کشتار دام بهره می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ کشتار ۵۰۷ هزار و ۲۴۵ گوسفند و بره در کشتارگاه‌های رسمی استان ثبت شده که ۵.۶۲ درصد از کل گوسفند و بره ذبح شده در کشور را به خود اختصاص داده و ۱۰ هزار و ۱۵۸ تن نیز وزن لاشه‌های قابل مصرف بوده است که به لحاظ وزنی ۵.۰۷۳ درصد از کل کشتار کشور را شامل می‌شود.

ذوقی  ادامه داد: نکته قابل توجه فاصله از نظر وزنی و تعداد کشتارهای صورت گرفته در سه استان همجوار استان (آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان) است که اختلاف معنی داری با استان آذربایجان شرقی دارند و به نظر می‌رسد بخشی از لاشه‌های گوسفندی در این استان به استان‌های همجوار یا سایر استان‌ها منتقل می‌شود. 

وی تصریح کرد: در سال گذشته از کل بز و بزغاله کشتار شده در کشور، استان آذربایجان شرقی ۱.۶۹ درصد از کل کشتارها را با سهم وزنی ۲.۰۲ درصد به خود اختصاص داده و از لحاظ تعداد در رتبه ۱۶ و از نظر وزنی در رتبه ۱۴ کشور قرار دارد.

ذوقی ادامه داد: با ذبح ۷۶ هزار و ۴۴۷ گاو و گوساله در سال ۱۴۰۲، تعداد لاشه‌های قابل مصرف گاو و گوساله ذبح‌شده در کشتارگاه‌های استان آذربایجان شرقی به ۶.۵۶ درصد از کشتار گاو و گوساله انجام شده در کشور رسیده که با ۱۶ هزار و ۵۴۱ تن وزن، ۶.۶ درصد از کل کشتار کشور را شامل می‌شود؛ استان از لحاظ تعداد و وزن، به ترتیب در رتبه پنجم و ششم کشور قرار گرفته است.  

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام کرد: میانگین وزن لاشه‌های قابل مصرف گوسفند و بره کشتار شده در کشتارگاه‌ها ۲۰، بز و بزغاله کشتار شده ۱۸.۶۳، گاو و گوساله کشتار شده ۲۱۶.۳۷ کیلوگرم در سال ۱۴۰۲ بوده است.

نتهای پیام 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کشتار ۵.۶۲ درصد گوسفند و بره ذبح شده کشور در آذربایجان شرقی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کشتار ۵.۶۲ درصد گوسفند و بره ذبح شده کشور در آذربایجان شرقی"، کلیک کنید.