نشانه های سرطان تیرویید چیست؟ – برای شما

نشانه‌های سرطان تیروئید چیست؟ - خبرآنلاین

به گزارش برای شما، بر اساس آمارهای رسمی، 20 میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری تیرویید رنج می برند.

برای شما در گزارشی نوشت: احتمالا بسیاری از ما درباره مشکلات مربوط به بیماری تیرویید شنیده ایم. این مشکلات زمانی بروز می کند که غده تیرویید نتواند سطوح طبیعی هورمون های تیرویید را ترشح کند.

از آنجایی که این هورمون ها در بدن نقش حیاتی ایفا می کنند، برهم خوردن تعادل آنها بدون شک بدن را با مشکل مواجه می کند زیرا هورمون های تیرویید بر عملکرد مغز و اندام، رشد استخوان، ضربان قلب و عملکرد ماهیچه ها تاثیر می گذارند.

بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، ایالت کنتاکی نسبت به سایر نقاط این کشور آمار سرطان تیرویید بالاتری دارد.

غده تیرویید عضوی است که در گردن قرار دارد و متابولیسم بدن را کنترل می کند. متابولیسم غذای مصرفی شما را پردازش کرده و به انرژی تبدیل می کند. حدود 50 درصد از جمعیت به گرهک های تیرویید یا ندول های تیرویید مبتلا می شوند، اما تنها 5 درصد از این ندول ها بدخیم هستند.

دو نوع بیماری تیرویید وجود دارد: بیش فعال یا پُر کار و کم کار. در بیماری پرکاری تیرویید، هورمون تیرویید بیش از حد در بدن وجود دارد که منجر به افزایش سرعت متابولیسم می شود. این وضعیت می تواند منجر به حملات پانیک، اضطراب، عدم تحمل گرما، ریزش مو و تپش قلب شود.

همچنین سرعت متابولیسم زمانی کاهش می یابد که هورمون تیرویید خیلی کم ترشح شود (کم کاری تیرویید). افسردگی، افزایش وزن و نازک شدن موها همگی از علایم کم کاری تیرویید هستند.

تیروییدیت هاشیموتو، شایع ترین بیماری تیرویید است که منجر به کم کاری تیرویید می شود. بیماری گریوز خطرناک تر از هاشیموتو است، زیرا ترشح بیش از حد هورمون تیرویید به بدن می تواند منجر به پرکاری تیرویید شود.

بیماری گریوز تیرویید یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به تیرویید حمله می کند. این وضعیت باعث پرکاری تیرویید یا تولید هورمون های تیروییدی بیشتر از نیاز بدن می شود. بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیرویید است.

عواملی نظیر جنسیت (زن بودن)، بالای 30 سال بودن، داشتن سابقه خانوادگی بیماری گریوز، داشتن سایر اختلالات خودایمنی و استفاده از محصولات نیکوتین، شانس ابتلا به بیماری گریوز را افزایش می دهند.

همچنین بیماری هاشیموتو بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به تیرویید حمله می کند و باعث التهاب تیرویید می شود. بیماری هاشیموتو شایع ترین علت کم کاری تیرویید است. التهاب باعث می شود هورمون های تیرویید کافی برای پشتیبانی از عملکردهای بدن تولید نشود.

عوامل خطر بیماری هاشیموتو عبارتند از: زن بودن، بین 30 تا 50 سال داشتن و سابقه خانوادگی بیماری هاشیموتو.

در همین حال به گفته متخصصان، سرطان تیرویید از سلول های غده تیرویید شروع می شود. اما اگر قبل از سرایت به مناطق دیگر تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد، اغلب قابل درمان است.

عوامل خطر سرطان تیرویید به جنسیت زن، آسیایی تبار بودن، داشتن سن بین 25 تا 65 سال، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تیرویید و مواجهه قبلی با تشعشعات در گردن و سر بستگی دارند.

از نشانه های سرطان تیرویید هم عبارتند از: توده ای که به سرعت در گردن در حال رشد است، تورم در گردن، دردی که از جلوی گردن سرچشمه می گیرد و تا گوش بالا می رود، ایجاد مشکل در تنفس یا بلعیدن، تغییرات صدا از جمله گرفتگی صدا که بهبود نمی یابد و سرفه مداوم که به سرماخوردگی ربطی ندارد.

در حالی که مشکلات تیرویید ممکن است هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان با این مشکلات مواجه می شوند. برای نظارت بر سلامت تیرویید خود در خانه، یک خودآزمایی وجود دارد که می توانید انجام دهید به نام «بررسی گردن». در این فرآیند، شما احساس یک توده یا ندول در غده تیرویید دارید.

غده تیرویید خود را لمس کنید. اگر توده ای را احساس کردید، نترسید. برای مراقبت های بیشتر می توانید با پزشک خود تماس بگیرید.

یکی از اولین راه ها برای بررسی مشکل تیرویید مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون است. این بررسی ها نمی تواند سرطان تیرویید را تشخیص دهد اما می تواند سطح هورمون محرک تیرویید (TSH) را بررسی کند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، پیش آگهی سرطان تیرویید بسیار مطلوب است و اثربخشی ترکیبی از جراحی و سایر روش های درمانی برای این سرطان نشان داده شده است.

233233

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نشانه های سرطان تیرویید چیست؟ – برای شما" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نشانه های سرطان تیرویید چیست؟ – برای شما"، کلیک کنید.