فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی | راهنمای کامل ثبت و پیگیری

فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی | راهنمای کامل ثبت و پیگیری

فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی

اگه خدای نکرده توی دام کلاهبرداری اینترنتی افتادی، نباید ناامید بشی! با دونستن مراحل و مدارک لازم برای ثبت فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی، می تونی حقت رو پیگیری کنی. این مقاله یه راهنمای کامل و قدم به قدمه تا بدونی چطور شکایتت رو تنظیم و به مراجع قانونی برسونی و نذاری کلاهبردار قسر در بره.

توی دنیای امروز که همه کارامون آنلاین شده، از خرید روزمره گرفته تا سرمایه گذاری های بزرگ، هر روز یه مدل جدید از کلاهبرداری اینترنتی هم سروکلش پیدا می شه. کلاهبردارها همیشه در کمین هستن که از ناآگاهی یا اعتماد ما سوءاستفاده کنن و دار و ندارمون رو به تاراج ببرن. اینجاست که اهمیت اقدام به موقع و درست برای پس گرفتن حقت، خودش رو نشون می ده. این مقاله رو جوری نوشتیم که بهت یاد بده چطور باید با این مشکلات روبرو بشی، از کجا شروع کنی، چه مدارکی جمع کنی و چطور شکایتت رو طوری تنظیم کنی که حرف برای گفتن داشته باشه. پس اگه می خوای پرونده ات رو به بهترین شکل پیگیری کنی، تا آخر این مطلب با ما باش.

کلاهبرداری اینترنتی؛ کدومش به سر ما اومده؟ (درک مفاهیم حقوقی)

اول از همه، بیاین یه فرق مهم رو بذاریم کنار. خیلی ها فکر می کنن کلاهبرداری اینترنتی و کلاهبرداری از طریق اینترنت یه معنی دارن، اما از نظر قانونی این دو تا با هم فرق می کنن و دونستن همین فرق کوچیک می تونه تو مسیر شکایتت کلی به دردت بخوره. مراجع رسیدگی و حتی نوع شکایتت ممکنه بر اساس این تفاوت ها عوض بشه، پس جدی بگیرید!

کلاهبرداری اینترنتی یا رایانه ای چیه؟

به زبان ساده، کلاهبرداری اینترنتی یا همون رایانه ای، بیشتر به دستکاری سیستم های کامپیوتری و اطلاعات دیجیتال ربط داره. یعنی کلاهبردار به جای اینکه مستقیم مردم رو فریب بده، میره سراغ سیستم ها و باهاشون بازی می کنه تا به هدفش برسه. ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای هم این موضوع رو مشخص کرده. مثلاً وقتی یه هکر به حساب بانکی شما دسترسی پیدا می کنه و پول برداشت می کنه، یا با یه بدافزار اطلاعاتتون رو تغییر میده، این میشه کلاهبرداری اینترنتی. اینجا تمرکز روی خود سیستم و داده هاست، نه فریب مستقیم شما.

کلاهبرداری از طریق اینترنت چطوری اتفاق می افته؟

حالا بریم سراغ کلاهبرداری از طریق اینترنت. این یکی همون چیزیه که بیشتر ما باهاش سروکار داریم. اینجا کلاهبردار از بستر اینترنت (مثل سایت ها، شبکه های اجتماعی یا ایمیل) استفاده می کنه تا شما رو فریب بده و پولتون رو بالا بکشه. ماده ۱ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری به این نوع جرم اشاره داره. مثلاً یه فروشگاه آنلاین قلابی که پول می گیره و جنسی نمی فرسته، یا پیامک های فیشینگ که اطلاعات کارت بانکی شما رو می خوان، یا سرمایه گذاری های جعلی آنلاین، همشون جزو این دسته هستن. اینجا ابزار اینترنته، اما هدف اصلی فریب دادن مردمه.

چرا این تفاوت مهمه؟ (تاثیرش روی پرونده شما)

خب، شاید بپرسی این همه تفاوت گفتن به چه دردم می خوره؟ راستش، خیلی مهمه! چون این تفاوت باعث می شه مسیر حقوقی پرونده ات فرق کنه. ممکنه یکی از مراجع قضایی بگه این جرم رایانه ای بوده و دیگری بگه از طریق اینترنت. شناخت این فرق ها بهت کمک می کنه شکواییه ات رو دقیق تر بنویسی و بدونی باید سراغ کدوم مرجع بری. اینجوری کمتر سرگردون میشی و پرونده ات هم سریع تر پیش میره.

انواع کلاهبرداری های رایجی که با شکایت پیگیری میشن

بیاین ببینیم چه مدل کلاهبرداری هایی هستن که می تونیم با ثبت فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی پیگیرشون باشیم:

  • فیشینگ و جعل هویت: وقتی با یه لینک یا صفحه جعلی، اطلاعات بانکی یا شخصی شما رو می دزدن.
  • کلاهبرداری در خریدهای آنلاین و شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و غیره): پول رو می گیرن و جنس رو نمی فرستن، یا یه محصول تقلبی بهتون قالب می کنن.
  • سرمایه گذاری های جعلی و پانزی: با وعده سودهای کلان، پولتون رو می گیرن و غیبشون می زنه.
  • کلاهبرداری های پیامکی و تلفنی (لینک های مخرب): مثلاً پیامکی میاد که «شما برنده شده اید» و با یه لینک مخرب، اطلاعاتتون رو می خوان.
  • اخاذی و تهدید سایبری با جنبه مالی: اگه کسی از طریق اینترنت شما رو تهدید کنه یا بخواد باج خواهی مالی کنه.

قبل از اینکه گرفتار بشی: نکات طلایی برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی

همیشه می گن پیشگیری بهتر از درمانه، مخصوصاً توی این روزگار که کلاهبردارها از هر فرصتی برای خالی کردن جیب مردم استفاده می کنن. بهترین راه برای اینکه تو دام نیفتی، اینه که حواست رو جمع کنی و چند تا نکته مهم رو بدونی. بیاین با هم این نکات رو مرور کنیم تا کلاه سرتون نره!

چطور سایت معتبر رو از سایت قلابی تشخیص بدیم؟

خرید آنلاین خیلی راحته، اما مواظب باشین! خیلی از سایت های قلابی شبیه سایت های اصلی طراحی میشن. این نکات رو یادتون باشه:

  • نماد اعتماد الکترونیک (اینماد): هر سایت فروشگاهی معتبری باید این نماد رو داشته باشه. روی نماد کلیک کنید و مطمئن بشید که اطلاعات فروشگاه با سایت اصلی اینماد تطابق داره. اگه نماد قلابی بود یا کار نمی کرد، فرار کنید!
  • گواهی SSL (HTTPS): آدرس سایت رو چک کنید. باید با https:// شروع شده باشه و کنار آدرس، یه علامت قفل ببینید. این یعنی ارتباط شما با سایت امنه. اگه http:// بود، یعنی ناامنه.
  • اطلاعات تماس کامل و واقعی: یه سایت معتبر باید شماره تلفن ثابت، آدرس فیزیکی و ایمیل معتبر داشته باشه. اگه فقط یه شماره موبایل یا آدرس ناقص دیدین، مشکوک بشین.
  • نظرات کاربران (واقعی، نه فیک): نظرات رو بخونید. اگه همه نظرات خیلی اغراق آمیز و مثبت بودن یا همه شبیه هم بودن، احتمالاً واقعی نیستن.

نکات امنیتی برای خریدهای آنلاین و پرداخت ها

وقتی می خوای چیزی بخری یا پولی رو آنلاین منتقل کنی، این موارد رو رعایت کن:

  • استفاده از رمز یکبار مصرف: همیشه از رمز دوم پویا (یکبار مصرف) استفاده کنین. اینجوری حتی اگه اطلاعات کارتتون لو بره، بدون اون رمز نمیتونن ازش استفاده کنن.
  • پرداخت از طریق درگاه های امن بانکی: فقط از درگاه های پرداختی که آدرسشون با شاپرک (shaparak.ir) شروع میشه، استفاده کنید. هیچ وقت اطلاعات کارتتون رو مستقیم توی فرم های یه سایت ناشناس وارد نکنید.
  • عدم افشای اطلاعات کارت بانکی در صفحات مشکوک: یادتون باشه هیچ بانکی یا نهاد دولتی از طریق پیامک یا ایمیل، اطلاعات کامل کارت بانکی یا رمز عبورتون رو نمی خواد.

حفاظت از اطلاعات شخصی و بانکی در فضای مجازی

اطلاعات شما مثل طلاست، مراقبش باشین:

برای حفظ اطلاعات شخصی و بانکی تون توی فضای مجازی، حتماً از رمزهای عبور قوی و پیچیده استفاده کنید. رمزهایی که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچیک، عدد و کاراکترهای خاص باشن و حدس زدنشون سخت باشه. به هیچ وجه رمزهای عبورتون رو با کسی به اشتراک نذارید و هر چند وقت یک بار، اون ها رو تغییر بدید. لینک های ناشناس یا فایل های مشکوکی که براتون میاد رو باز نکنید، چون ممکنه حاوی بدافزار باشن و اطلاعاتتون رو بدزدن. همیشه هم از یه آنتی ویروس معتبر و به روز روی کامپیوتر یا موبایلتون استفاده کنید.

هوشیاری در برابر پیامک ها، ایمیل ها و لینک های مشکوک

بسیاری از کلاهبرداری ها از طریق فیشینگ و مهندسی اجتماعی اتفاق میفتن. یعنی کلاهبردار با ترفندهای مختلف، کاری می کنه که شما خودتون اطلاعاتتون رو بهش بدید. پس:

  • به پیامک ها و ایمیل هایی که از منابع ناشناس میان یا وعده وسوسه انگیز میدن، شک کن.
  • هیچ وقت روی لینک های مشکوکی که توی پیامک یا ایمیل براتون میاد، کلیک نکنید. حتی اگه به ظاهر از یه نهاد دولتی یا بانکی باشن. همیشه آدرس رو دستی وارد کنید.
  • اگه دیدین یه پیام یا ایمیل داره شما رو به انجام کاری اضطراری ترغیب می کنه (مثلاً همین الان اطلاعاتت رو وارد کن وگرنه حسابت مسدود میشه!)، بدونید که یه جای کار می لنگه.

همیشه به یاد داشته باشید که کلاهبردارها از عجله و ترس شما سوءاستفاده می کنند. پس قبل از هر اقدامی، کمی مکث کنید و خوب فکر کنید.

اگه کلاهت رفت: راهنمای جامع اقدامات بعد از کلاهبرداری و مراجع شکایت

حالا فرض کنیم بدترین اتفاق افتاده و شما قربانی کلاهبرداری اینترنتی شدین. اصلاً نگران نباشید و دست پاچه نشید! مهم ترین کار اینه که خونسردی تون رو حفظ کنید و سریع و منظم قدم بردارید. هر چقدر زودتر اقدام کنید، شانس بیشتری برای پس گرفتن حقتون دارید. بیاین ببینیم قدم به قدم باید چیکار کنیم و کجا بریم.

اقدامات فوری بعد از کلاهبرداری (چک لیست اولیه)

وقتی متوجه کلاهبرداری شدی، این کارها رو سریع انجام بده:

  1. همه مدارک و شواهد رو جمع آوری کن: هرچی داری، از اسکرین شات مکالمات، رسیدهای بانکی، تاریخ و ساعت دقیق تراکنش، آدرس وب سایت یا پروفایل کلاهبردار، ایمیل ها یا پیامک ها، همه رو نگه دار. این ها شاهدی برای اثبات ادعای تو هستن.
  2. با کلاهبردار دیگه حرف نزن: قطعاً هیچ سودی نداره و ممکنه بهت آسیب بیشتری بزنه. ارتباطت رو باهاش قطع کن.
  3. زود به بانک بگو و کارتت رو مسدود کن: اگه اطلاعات کارت بانکی ات لو رفته یا برداشت غیرمجاز انجام شده، بلافاصله با بانک مبدأ تماس بگیر و کارتت رو مسدود کن. همین طور می تونی درخواست بدی تا تراکنش های مشکوک رو بررسی کنن.

کجا شکایت کنیم؟ (مراجع صالح)

برای پیگیری فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی، باید به مراجع قانونی درست مراجعه کنی. هر کدوم از این مراجع نقش خاص خودشون رو دارن:

پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات)

پلیس فتا اولین و مهم ترین مرجعیه که باید بهش مراجعه کنی. وظیفه اصلی این پلیس، کشف و پیگیری جرایم سایبریه. اونا با دانش فنی که دارن، می تونن ردپای کلاهبردارها رو پیدا کنن. می تونی با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیری و مشاوره بگیری یا گزارشت رو ثبت کنی.

دادسرا (خصوصاً دادسرای جرایم رایانه ای)

بعد از اینکه پلیس فتا تحقیقات اولیه رو انجام داد، پرونده ات به دادسرا، خصوصاً دادسرای جرایم رایانه ای (اگه تو شهرتون باشه) ارجاع داده می شه. دادسرا مسئول تحقیقات قضایی و تصمیم گیری برای شروع مراحل قانونیه.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

این دفاتر نقش خیلی مهمی تو ثبت رسمی فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی دارن. بیشتر شکواییه ها باید اول از طریق این دفاتر ثبت بشن تا وارد سیستم قضایی کشور بشن و روند اداری شون طی بشه.

چطوری شکایتمون رو ثبت کنیم؟ (روش ها)

برای ثبت شکایت، دو تا راه اصلی داری:

ثبت شکایت آنلاین (سامانه ها)

چندین سامانه آنلاین هستن که می تونی از طریقشون شکایاتت رو ثبت و پیگیری کنی:

  • سامانه گزارش تخلفات پلیس فتا (csirc.cyberpolice.ir): اگه وقت یا امکان مراجعه حضوری نداری، می تونی گزارش تخلف رو اینجا ثبت کنی.
  • سامانه سجام قوه قضاییه (sajam.scpd.ir): این سامانه برای ثبت گزارش های مردمی در مورد انواع تخلفات، از جمله جرایم اینترنتیه.
  • سامانه عدل ایران (adliran.ir): بعد از ثبت شکایت، می تونی از این سامانه برای پیگیری وضعیت پرونده ات استفاده کنی.

ثبت شکایت حضوری

بعضی وقت ها لازمه حضوری پیگیر بشی:

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: این دفاتر در سراسر کشور هستن و می تونی با مدارکت مراجعه کنی تا شکواییه ات رو تنظیم و ثبت کنن.
  • مراجعه به پلیس فتا (در موارد خاص): اگه پرونده ات خیلی فوری و پیچیده باشه، ممکنه پلیس فتا ازت بخواد که حضوری مراجعه کنی تا اطلاعات بیشتری رو ارائه بدی.

چه مدارکی لازم داریم؟ (چک لیست کامل)

برای اینکه فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی تو قوی باشه، باید مدارک کاملی رو ارائه بدی. این چک لیست رو همیشه یادت باشه:

مدارک مورد نیاز توضیحات
مدارک هویتی شاکی کارت ملی و شناسنامه شما
رسیدهای واریز وجه رسیدهای بانکی یا گواهی تراکنش های مالی، با جزئیات دقیق تاریخ، ساعت و مبلغ
اسکرین شات مکالمات تصویر از چت ها و پیام هایی که با کلاهبردار داشتی (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، ایمیل)
اسکرین شات از صفحات کلاهبرداری تصویر از وب سایت یا پروفایل اجتماعی که کلاهبرداری از طریق آن انجام شده است
لینک ها و آدرس های دقیق آدرس دقیق وب سایت (URL)، لینک پروفایل در شبکه های اجتماعی
قرارداد، فاکتور اگه برای خرید کالا یا خدمتی بوده که قرارداد یا فاکتور داری، حتماً ارائه بده
گواهی عدم تحویل در صورت عدم دریافت کالا، گواهی از شرکت پست یا حمل و نقل (اگر امکانش هست)
شهادت شهود اگه کسی شاهد ماجرای کلاهبرداری بوده، اطلاعاتش رو ارائه بده

زمان و هزینه پیگیری شکایت کلاهبرداری اینترنتی

راستش رو بخوای، زمان و هزینه پیگیری فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی، یه چیز ثابت و مشخص نداره. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی داره؛ مثلاً اینکه پرونده چقدر پیچیده باشه، چقدر مدارک و شواهد داشته باشی، حجم کاری مراجع قضایی چقدر باشه و خودت چقدر پیگیر باشی. گاهی ممکنه یه پرونده ظرف چند ماه به نتیجه برسه و گاهی هم تا یک سال یا بیشتر طول بکشه. هزینه ها هم شامل هزینه های دادرسی و اگه وکیل بگیری، حق الزحمه وکیله. پس باید برای یه مسیر طولانی و پرهزینه آماده باشی، اما ارزشش رو داره که حقت رو پس بگیری.

نمونه فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی (متن کامل)

خب، تا اینجا فهمیدیم باید چیکار کنیم و چه مدارکی جمع آوری کنیم. حالا می رسیم به قسمت اصلی که همون تنظیم فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی هستش. نگران نباش! ما اینجا چند تا نمونه شکواییه آماده کردیم که می تونی با توجه به شرایط پرونده ات، اون ها رو تکمیل کنی. یادت باشه، هرچقدر شکایت نامه ات دقیق تر و با جزئیات بیشتری نوشته شده باشه، احتمال موفقیتت بیشتره.

نمونه شکواییه عمومی کلاهبرداری از طریق اینترنت (برای دادسرا)

به ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان/استان [نام شهرستان/استان]

با سلام و احترام،

اینجانب [نام و نام خانوادگی شاکی]، فرزند [نام پدر]، به شماره ملی [شماره ملی]، ساکن [آدرس کامل و کدپستی]، شماره تماس [شماره تماس فعال]، با در دست داشتن مدارک هویتی کامل، بدین وسیله شکایت خود را علیه [نام/شناسه/آدرس کلاهبردار در صورت اطلاع، مثلاً صاحب پروفایل اینستاگرام با آی دی @xxxxx]، به اتهام کلاهبرداری از طریق اینترنت، تقدیم می دارم.

شرح واقعه:

در تاریخ [تاریخ دقیق وقوع حادثه، مثلاً 1403/04/20]، حوالی ساعت [ساعت دقیق وقوع حادثه، مثلاً 14:30]، از طریق [نام وب سایت/اپلیکیشن/پلتفرم اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام] به نشانی دقیق [آدرس دقیق پروفایل یا لینک وب سایت، مثلاً www.fake-shop.com یا https://instagram.com/fake_seller_page]، با شخصی/فروشگاهی به نام [نام/شناسه کلاهبردار یا نام فروشگاه جعلی] آشنا شدم. نامبرده/نامبردگان با استفاده از [توضیح روش فریب با جزئیات کامل، مثلاً تبلیغ دروغین فروش یک دستگاه گوشی موبایل آیفون با قیمتی بسیار پایین تر از بازار یا وعده سود 30 درصدی در یک پروژه سرمایه گذاری آنلاین در مدت یک ماه یا ارسال لینک فیشینگ به بهانه پرداخت قبوض از طریق پیامک]، بنده را فریب داده و مبلغ [مبلغ کلاهبرداری شده به ریال/تومان، مثلاً 15,000,000 تومان] را از طریق [روش پرداخت، مثلاً کارت به کارت به شماره کارت 6037-xxxx-xxxx-xxxx متعلق به آقای/خانم (نام صاحب کارت) یا ورود به درگاه جعلی پرداخت بانکی که اطلاعات کارت من را به سرقت بردند] از حسابم برداشت کردند/به حسابشان واریز شد.

پس از واریز وجه/برداشت غیرمجاز، متاسفانه هیچ گونه کالا یا خدمتی دریافت نکردم/امکان دسترسی به حسابم از بین رفت و تماس های مکرر بنده با نامبرده/نامبردگان بی نتیجه ماند و دیگر پاسخگو نبودند. تمامی شواهد نشان از آن دارد که این اقدام، یک کلاهبرداری سازمان یافته با هدف تصاحب غیرقانونی اموال اینجانب بوده است.

مدارک پیوستی:

  • تصویر کارت ملی و شناسنامه شاکی
  • اسکرین شات از مکالمات و پیام ها (همراه با تاریخ و ساعت)
  • رسید/گواهی تراکنش بانکی (با جزئیات کامل واریز/برداشت)
  • اسکرین شات از صفحه وب سایت/پروفایل کلاهبرداری (قبل از حذف)
  • لینک ها و آدرس های دقیق اینترنتی مرتبط با کلاهبرداری
  • سایر مدارک (در صورت وجود، مثلاً گواهی عدم تحویل کالا از شرکت پستی)

درخواست:

با توجه به مراتب فوق و مدارک پیوستی، از آن مقام محترم قضایی تقاضای صدور دستور رسیدگی دقیق و فوری، کشف جرم، شناسایی و تعقیب کیفری متشاکی عنه/متشاکی عنهم بر اساس قوانین مربوط به کلاهبرداری و جرایم رایانه ای، و همچنین استرداد مال از دست رفته ام (مبلغ 15,000,000 تومان) و جبران خسارات وارده را دارم.

با تشکر و احترام فراوان

[امضاء شاکی]

نمونه شکواییه اختصاصی کلاهبرداری اینترنتی (برای پلیس فتا با جزئیات فنی)

به پلیس محترم فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا)

با سلام و احترام،

اینجانب [نام و نام خانوادگی شاکی]، فرزند [نام پدر]، به شماره ملی [شماره ملی]، ساکن [آدرس کامل و کدپستی]، شماره تماس [شماره تماس فعال]، با در دست داشتن مدارک هویتی کامل، بدین وسیله گزارش کلاهبرداری اینترنتی (سایبری) از نوع [نوع جرم را مشخص کنید: فیشینگ، هک حساب بانکی، دستکاری داده ها، ایجاد بدافزار و غیره] را تقدیم می دارم.

شرح واقعه و جزئیات فنی:

در تاریخ [تاریخ دقیق وقوع حادثه، مثلاً 1403/04/20]، حوالی ساعت [ساعت دقیق وقوع حادثه، مثلاً 10:15 صبح]، متوجه [توضیح دقیق حادثه، مثلاً برداشت غیرمجاز مبلغ 5,000,000 تومان از حساب بانکی ام (شماره کارت 6037-xxxx-xxxx-xxxx) یا دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری من در تلگرام/اینستاگرام یا ایجاد بدافزار روی سیستم کامپیوترم که اطلاعاتم را رمزگذاری کرده است] شدم. این اتفاق از طریق [توضیح نحوه وقوع با جزئیات فنی، مثلاً کلیک روی لینک مخرب در پیامکی که به شماره 09xx-xxx-xxxx ارسال شده بود و به یک صفحه جعلی پرداخت هدایت شدم یا نفوذ به شبکه وای فای خانگی من یا دانلود فایل آلوده از یک وب سایت ناشناس] رخ داده است.

نشانه ها و شواهد فنی:

  • لینک دقیق وب سایت مشکوک/جعلی (در صورت فیشینگ): [URL دقیق و کامل، مثلاً http://bank-saman.ir.scam.com/payment]
  • شماره حساب/کارت مقصد (در صورت برداشت غیرمجاز): [شماره حساب/کارت 16 رقمی یا شماره شبا] متعلق به [نام صاحب حساب/کارت در صورت اطلاع]
  • IP آدرس مشکوک (در صورت اطلاع): [IP Address عامل حمله یا منبع پیام]
  • نام کاربری/شناسه فرد یا سیستم مزاحم (در صورت اطلاع): [Username/ID در شبکه های اجتماعی یا سامانه مورد حمله]
  • شماره پیامکی که لینک مخرب را ارسال کرده: [مثلاً 20002222 یا 983000xxxxx]
  • ایمیل فرستنده مشکوک (در صورت فیشینگ ایمیلی): [مثلاً support@bnnk.com]
  • هرگونه اطلاعات فنی دیگر که می تواند به ردیابی کمک کند (مثلاً مدل گوشی، نوع مرورگر، تاریخچه مرورگر).

مدارک پیوستی:

  • تصویر کارت ملی و شناسنامه شاکی
  • اسکرین شات از صفحات فیشینگ/وب سایت جعلی
  • رسید/گواهی تراکنش بانکی مشکوک از بانک (با مهر بانک)
  • اسکرین شات از پیامک/ایمیل حاوی لینک مخرب
  • پرینت لاگ های سیستم یا مرورگر (در صورت وجود)

درخواست:

با توجه به مراتب فوق و شواهد فنی ارائه شده، از افسران محترم و متخصص پلیس فتا تقاضای بررسی فوری و تخصصی موضوع، ردیابی دقیق عاملین این کلاهبرداری سایبری، شناسایی هویت آن ها و ارائه گزارش فنی کامل به مراجع قضایی ذی صلاح جهت پیگیری های قانونی بعدی را دارم.

با تشکر و احترام فراوان

[امضاء شاکی]

نمونه شکواییه نشر اکاذیب اینترنتی (در صورت ارتباط با کلاهبرداری)

به ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب جرایم رایانه ای شهرستان/استان [نام شهرستان/استان]

با سلام و احترام،

اینجانب [نام و نام خانوادگی شاکی]، فرزند [نام پدر]، به شماره ملی [شماره ملی]، ساکن [آدرس کامل و کدپستی]، شماره تماس [شماره تماس فعال]، با در دست داشتن مدارک هویتی کامل، بدین وسیله شکایت خود را علیه [نام/شناسه/آدرس متشاکی در صورت اطلاع، مثلاً صاحب وب سایت www.fraudulent-news.com یا کانال تلگرامی @fake_news_channel]، به اتهام نشر اکاذیب اینترنتی و فریب عمومی، تقدیم می دارم.

شرح واقعه:

در تاریخ [تاریخ دقیق انتشار مطلب، مثلاً 1403/04/15]، حوالی ساعت [ساعت دقیق انتشار، مثلاً 11:00 صبح]، متشاکی عنه/متشاکی عنهم از طریق [نام وب سایت/پلتفرم اجتماعی مانند تلگرام یا اینستاگرام] به نشانی دقیق [آدرس دقیق پروفایل یا لینک محتوای منتشر شده، مثلاً https://telegram.me/fake_channel/postID123]، اقدام به انتشار مطالب کذب و گمراه کننده نموده اند. محتوای منتشر شده شامل [توضیح دقیق محتوای کذب، مثلاً تبلیغ دروغین برای یک شرکت سرمایه گذاری که وعده سودهای غیرواقعی می دهد یا ادعای نادرست مبنی بر کلاهبردار بودن شرکت قانونی اینجانب] بوده است. این اقدامات با هدف [هدف کلاهبردار را توضیح دهید، مثلاً فریب مردم برای جذب سرمایه به شرکت جعلی خود یا خدشه دار کردن اعتبار تجاری اینجانب به منظور حذف رقیب] صورت گرفته و موجب [شرح دقیق خسارت وارد شده، مثلاً گمراه شدن بسیاری از افراد و واریز پول به حساب کلاهبرداران یا وارد آمدن لطمه جدی به اعتبار و درآمد شرکت اینجانب] شده است.

مدارک پیوستی:

  • تصویر کارت ملی و شناسنامه شاکی
  • اسکرین شات از محتوای کذب و صفحات مرتبط (همراه با تاریخ و ساعت دقیق)
  • لینک دقیق محتوای کذب منتشر شده
  • شهادت شهود (در صورت وجود، افرادی که مطلب را دیده اند و فریب خورده اند)
  • سایر مدارک (مثلاً مدارک ثبت شرکت اینجانب برای اثبات صحت فعالیت)

درخواست:

با توجه به مراتب فوق و مدارک پیوستی، از آن مقام محترم قضایی تقاضای صدور دستور رسیدگی فوری، حذف محتویات کذب و گمراه کننده از بستر اینترنت، شناسایی و تعقیب کیفری متشاکی عنه/متشاکی عنهم بر اساس قوانین مربوط به نشر اکاذیب و جرایم رایانه ای، و جبران خسارات مادی و معنوی وارده به اینجانب را دارم.

با تشکر و احترام فراوان

[امضاء شاکی]

نقش وکیل در پیگیری شکایت کلاهبرداری اینترنتی: چرا و چطور؟

تا اینجا همه چیز رو خودت می تونستی انجام بدی، اما وقتی پای دادسرا و دادگاه و کارهای حقوقی وسط میاد، داشتن یه وکیل خوب مثل یه عصای دست می مونه. یه وکیل متخصص نه تنها راه و چاه رو بهتر از شما بلده، بلکه می تونه پرونده ات رو با سرعت و دقت بیشتری به سرانجام برسونه و جلوی خیلی از مشکلات رو بگیره.

چرا دقت تو تنظیم شکواییه انقدر مهمه؟

شاید فکر کنی یه فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی معمولی هم کار رو راه میندازه، اما باور کن، اشتباه می کنی! تنظیم دقیق و حقوقی شکواییه، قلب پرونده ات هست. اگه شکواییه ایراد داشته باشه یا کامل نباشه، احتمال داره پرونده ات رد بشه یا اینکه روندش خیلی کُند پیش بره. یه وکیل می دونه چطور باید همه جزئیات رو بنویسه، به کدوم ماده قانونی استناد کنه و چطور مدارک رو پیوست کنه که شکایتت محکم و قابل قبول باشه.

پیگیری مستمر پرونده رو دست کم نگیر!

ثبت شکایت تازه اول کاره. پرونده ات ممکنه بین پلیس فتا، دادسرا و دادگاه رفت و آمد کنه. هر کدوم از این مراحل نیاز به پیگیری دارن. گاهی باید بری و توضیحات بیشتر بدی، گاهی باید مدارک جدید ارائه کنی و گاهی هم باید از وضعیت پرونده باخبر بشی. اگه خودت سرت شلوغه یا نمی دونی دقیقاً کی و کجا باید پیگیر باشی، ممکنه پرونده ات بخوابه. یه وکیل متخصص، پرونده ات رو به صورت مستمر و حرفه ای پیگیری می کنه و اجازه نمی ده فراموش بشه.

وکیل متخصص جرایم سایبری چه ویژگی هایی داره؟

هر وکیلی نمی تونه تو پرونده های کلاهبرداری اینترنتی بهترین گزینه باشه. وکیل تو باید این ویژگی ها رو داشته باشه:

  • تسلط بر قوانین جرایم رایانه ای: قوانین فضای مجازی و جرایم سایبری پیچیده هستن و مدام هم در حال تغییرن. وکیل شما باید به روز باشه.
  • تجربه در پرونده های مشابه: وکیلی که قبلاً پرونده های کلاهبرداری اینترنتی رو پیگیری کرده باشه، با چالش ها و راه حل های این نوع پرونده ها آشناست.
  • آشنایی با روند کار پلیس فتا و دادسرا: هر نهادی روند کار خودش رو داره. وکیل شما باید بدونه چطور با پلیس فتا و مراجع قضایی تعامل کنه.
  • توانایی جمع آوری و تحلیل مدارک دیجیتال: مدارک تو این پرونده ها اغلب دیجیتال هستن و وکیل باید بدونه چطور اونا رو جمع آوری و به درستی ارائه بده.

مزایای داشتن وکیل تو پرونده کلاهبرداری اینترنتی

داشتن یه وکیل کاربلد تو پرونده فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی، مزایای زیادی داره:

  1. تنظیم حرفه ای شکواییه: وکیل می تونه شکواییه رو طوری تنظیم کنه که هیچ ایراد حقوقی نداشته باشه و همه نکات مهم رو دربربگیره.
  2. حضور در جلسات دادرسی: وکیل می تونه به جای شما تو جلسات دادگاه و دادسرا حاضر بشه و دفاعیات لازم رو ارائه بده، اینجوری استرس شما هم کمتر می شه.
  3. پیگیری منظم و تخصصی پرونده: دیگه نیازی نیست نگران فراموش شدن پرونده ات باشی، وکیل خودش همه چیز رو پیگیری می کنه.
  4. ارائه مشاوره های حقوقی دقیق: هر سوالی که برات پیش بیاد یا هر مرحله ای که ابهام داشته باشه، وکیل می تونه بهترین راهنمایی رو بهت بده.

یادت باشه، در مسیر شکایت از کلاهبرداری اینترنتی، وکیل خوب نه تنها راهنمای شماست، بلکه مدافع حقوق شما در برابر سودجویان است.

حرف آخر: حواست باشه، حقتو بگیر!

همونطور که دیدی، دنیای اینترنت پر از فرصت های خوبه، اما پر از خطرات هم هست. کلاهبرداری اینترنتی روز به روز پیچیده تر میشه و شناخت این کلاهبرداری ها و دونستن چطور باید باهاشون روبرو شد، خیلی مهمه. اگه خدای نکرده تو هم قربانی شدی، اصلاً دست روی دست نذار. هر چقدر زودتر اقدام کنی، مدارکت رو دقیق تر جمع آوری کنی و فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی رو درست و حسابی تنظیم کنی، شانس بیشتری برای پس گرفتن حقت داری.

یادت باشه، دانش و آگاهی تو، بزرگترین سپر دفاعیه تو در برابر این کلاهبردارهاست. پس این مقاله رو با دقت بخون و اگه سوالی داشتی، حتماً با متخصصین حقوقی مشورت کن. نذار حقت پایمال بشه!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی | راهنمای کامل ثبت و پیگیری" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرم شکایت کلاهبرداری اینترنتی | راهنمای کامل ثبت و پیگیری"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه