سریعترین روشهای باردار شدن با تنبلی تخمدان

اگر تنبلی تخمدان داشته باشیم باردار می‌شویم؟ + درمان تنبلی تخمدان و بارداری سریع

تنبلی تخمدان یکی از مشکلات رایجی است که خانم‌ها در برهه‌های مختلف زندگی ممکن است به آن دچار شوند. اگر شما هم متوجه شدید که به سندروم تخمدان پلیکیستیک یا تنبلی تخمدان مبتلا شده‌اید، احتمالاً این سوال برایتان به وجود می‌آید که آیا مشکلی برای باردار شدن وجود دارد یا خیر؟ آیا تنبلی تخمدان می‌تواند مانع از بارداری خانم‌ها شود یا نه؟ در این بخش قصد داریم توسط کارشناس مامایی این موضوع را بررسی کنیم که آیا اگر تنبلی تخمدان داشته باشیم باردار می‌شویم؟

سریعترین روشهای باردار شدن با تنبلی تخمدان

سریعترین روشهای باردار شدن با تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان همان تخمدان پلی کیستیک است که به صورت عامیانه تنبلی تخمدان گفته می‌شود و یک بیماری رایج در بین زنان و دختران نوجوان است که این بیماری به صورت ژنتیکی در فرد ایجاد می‌شود. در هر بار سیکل تخمک‌گذاری به‌صورت ماهانه، حدود ۶ فولیکول رشد می‌کنند؛ اما در نهایت یکی از این فولیکول‌ها کامل شده و پس از رشد کافی، با تولید فاکتورهای مهارکننده رشد، سایر فولیکول‌های اطراف خود را از بین برده و سبب کوچک ماندن آن‌ها می‌شود. در افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، فولیکول‌ها رشد می‌کنند؛ اما تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود و این، دلیل عدم عملکرد درست آن‌ها است.

همچنین فولیکول اصلی نمی‌تواند فاکتور مهار کننده را برای از بین بردن رشد سایر فولیکول‌های اطراف خود تولید کند؛ به همین دلیل چندین فولیکول همزمان در یک دوره از سیکل تخمک‌گذاری رشد کرده و نه‌تنها تخمک‌گذاری انجام نمی‌دهند؛ بلکه از بین نیز نمی‌روند، در نتیجه در طول چند سال به دلیل اینکه هر ماه چندین فولیکول رشد کرده و به همان صورت باقی مانده‌اند، روی سطح یا کورتکس تخمدان دسته‌ای از فولیکول‌ها وجود دارند. به همین دلیل تخمدان نسبت به قبل عملکرد خود را بیشتر از دست می‌دهد و در این صورت فرد به دلیل تنبلی تخمدان به پزشک مراجعه می‌کند.

علائم تخمدان پلی کیستیک

  • نشانه‌ها و علائم تخمدان پلی کیستیک اغلب در محدوده زمانی اولین قاعدگی در طی بلوغ رخ می‌دهد. گاهی اوقات سندروم تخمدان پلی کیستیک بعدتر، برای مثال در پاسخ به افزایش وزن قابل توجه، اتفاق می‌افتد. نشانه‌ها و علائم تخمدان پلی کیستیک متفاوت هستند و تشخیص تخمدان پلی کیستیک زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دو مورد از این نشانه‌ها را تجربه کنید:
  • قاعدگی‌های نامنظم: شایع‌ترین علامت تخمدان پلی کیستیک، چرخه‌های قاعدگی با تعداد کمتر از حالت طبیعی، نامنظم ویا طولانی‌مدت است. برای مثال ممکن است شما کمتر از ۹ بار در سال قاعده شوید و بیش از ۳۵ روز بین دوره‌های قاعدگی فاصله باشد و میزان خونریزی در قاعدگی بسیار شدید شود‌.
  • آندروژن بیش از حد: افزایش سطوح هورمون‌های مردانه ممکن است سبب ایجاد علائم ظاهری شود؛ همچون موی بدن و موی صورت بیش از حد و گاهی آکنه شدید و همچنین طاسی با الگوی مردانه.
  • تخمدان های پلی کیستیک: ممکن است تخمدان‌های شما بزرگ شده و حاوی فولیکول‌هایی باشد که اطراف تخمک‌ها را فرا گرفته‌اند؛ به همین دلیل تخمدان‌ها نمی‌توانند عملکرد خود را به‌صورت منظم انجام دهند.

انواع تنبلی تخمدان

در حقیقت یک نوع تنبلی تخمدان وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان انواع تنبلی تخمدان را نام برد؛ اما می‌توان بر اساس علائم تنبلی تخمدان آن را درجه‌بندی کرد. به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه، به‌هم خوردن سیکل قاعدگی و همچنین به‌هم خوردن تنظیم هورمون‌ها علائم تنبلی تخمدان به وجود می‌آیند که شامل موارد زیر است:

  • افزایش رشد مو و پرمویی: برای مثال در صورت، پشت لب و چانه موها رشد بیشتری دارند و همچنین موها ضخیم‌تر می‌شوند. در نواحی خاصی همچون دور سینه‌ها، ناف و زیر ناف نیز افزایش مو مشاهده می‌شود، که به دلیل افزایش هورمون مردانه است.
  • ریزش مو: به دلیل افزایش هورمون مردانه همچنین ممکن است خانم‌ها دچار ریزش مو شوند که حتی ممکن است نمای مردانه داشته باشد و که به آن نمای مردان می‌گویند؛ یعنی ریزش مو در شقیقه‌ها و وسط سر اتفاق می‌افتد که البته تنها در موارد تنبلی تخمدان شدید رخ می‌دهد.
  • آکنه: تاثیر افزایش هورمون‌های مردانه بر روی پوست، سبب افزایش چربی، ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه است.
  • به‌هم ریختن سیکل قاعدگی: از بارزترین علائم تنبلی تخمدان است که در این حالت مدت زمان فاصله بین دو سیکل قاعدگی طولانی‌تر شده و حتی ممکن است فرد چندین ماه پریود نشود و با وجود آن‌که ممکن است این شرایط برای برخی از افراد راحت‌تر باشد؛ اما عدم قاعدگی به مدت چندین ماه، سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان رحم در خانم‌ها می‌گردد.
  • دیابت: یکی از علائم تنبلی تخمدان ایجاد مقاومت به انسولین است که در نتیجه فرد به بیماری دیابت نوع ۲ دچار می‌شود در کنار افزایش قند، چربی خون فرد نیز افزایش پیدا می‌کند.

چه کسانی با تنبلی تخمدان باردار شدن؟

حتماً خیلی از شما می‌دانید که اختلال تنبلی تخمدان یا همان سندروم تخمدان پلیستیک مربوط به اختلالات هورمونی است. هورمون‌ها هم می‌توانند روی قدرت باروری تاثیرگذار باشند. اگر هورمون‌ها به حالت ناتعادلی برسند، باروری هم تحت تاثیر قرار داده خواهد شد.

در اکثر مواقع اینکه شما توانایی بارداری دارید یا نه، باید توسط مشاوره مامایی تشخیص داده شود. حتی ممکن است زمانی که قصد بارداری دارید و می‌خواهید آزمایشات اولیه را انجام دهید، ماما متوجه این موضوع شود. به هر حال جای نگرانی نیست. این یک اتفاق رایج در بین خانم‌ها است که می‌تواند درمان شود.

در پاسخ به سوال اگر تنبلی تخمدان داشته باشیم باردار می‌شویم، باید گفت که بله. ابتلا به این سندروم مانع بارداری شما نخواهد بود اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که پروسه بارداری در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان پیچیده‌تر، چالش برانگیزتر و طولانی‌تر از دیگر افراد است اما امکان‌پذیر خواهد بود.

در واقع شما باید اصول سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید. طبق چیزی که ماما برایتان تعیین کرده، فعالیت بدنی داشته باشید و رژیم غذایی تنبلی تخمدان را فراموش نکنید تا بتوانید باردار شوید.

بارداری سریع با تنبلی تخمدان

بالاتر برایتان توضیح دادیم که اگر تنبلی تخمدان داشته باشید، بارداری شما یک پروسه طولانی‌تر نیاز دارد اما شما می‌توانید با انجام راهکار هایی این پروسه را سرعت ببخشید.

  • اولین کاری که باید انجام دهید، این است که وزن بدن خود را سالم نگه دارید. تنبلی تخمدان می‌تواند عاملی برای اضافه وزن باشد. در چنین شرایطی بارداری هم دچار اختلال خواهد شد. پس سعی کنید قبل از هر چیزی بهکنترل وزن فکر کنید.
  • حتماً غذای مفید و مغذی بخورید. یک رژیم غذایی مخصوص این دوران از پزشک بگیرید. هر گونه غذای مضر مثل غذاهای شیرین، چربی‌های ناسالم و غیره را حذف کنید و به سراغ استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی بروید که پزشک تجویز کرده است تا بدنتان برای بارداری آماده‌تر باشد.
  • نکته بعدی که باید رعایت کنید تا بتوانید سریعتر باردار شوید، این است که حتماً سطح قند خون را متعادل نگه دارید و چند وقت یکبار با آزمایش آن را بررسی کنید.
  • اگر در این دوران ماما برایتان دارو تجویز کرده، حتماً اقدام به مصرف داروهای تجویزی پزشک کرده و آنها را به موقع استفاده کنید. مثلاً ممکن است در مراحل اولیه درمان قرص‌های ضد بارداری تجویز شود تا سطح استروژن و تستوسترون متعادل شود و در مرحله بعدی داروهای باروری تجویز کند تا بتواند تخمک گذاری را ممکن سازد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سریعترین روشهای باردار شدن با تنبلی تخمدان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سریعترین روشهای باردار شدن با تنبلی تخمدان"، کلیک کنید.