تلفیق معماری قدیمی و جدید در بازار های سطح شهر
برای شما گزارش می دهد؛
محمدرضا اسمعیلی پور گفت: قطعا بازار های قدیمی ایراداتی داشته که ما به سمت بازار های جدید تمایل پیدا کردیم. ولی در کل به دنبال این هستیم که تلفیقی از این دو سبک داشته باشیم به همین دلیل هم بازار های قدیمی بازسازی می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برای شما مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اوایل شهریور در آیین افتتاح و بهره برداری از ۲ بازار میوه و تره بار بار شهرداری تهران در صدوچهلمین پویش امید و افتخار در محله های تهرانسر و کیانشهر همزمان با اعلام این مسئله که تا پایان سال ۴٠ بازار در تهران احداث می شود اعلام کرد که قرار است در مناطق ١٧ و ۵ شهرداری تهران بازار هایی با معماری خاص به سبک ایرانی-اسلامی ساخته شود.
در همین راستا محمدرضا اسمعیلی پور معاون طرح توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران از تلاش این مجموعه برای به کارگیری نماد های معماری ایرانی- اسلامی در میادین و بازار های شهرداری تهران خبر داد.
این مقام مسئول چندی پیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبق تاکید مدیرعامل سازمان استفاده از نماد های معماری ایرانی- اسلامی در میادین و بازار های شهرداری تهران یکی از مهمترین برنامه های سازمان در طرح توسعه و به سازی میادین و بازار های زیر نظر شهرداری تهران است؛ گفت: با توجه به اینکه بازار ها ساختمان هایی با حجم تردد زیاد بوده در نتیجه یکی از مشکلات این مجموعه ها بالا بودن سرعت فرسودگی در آنهاست. بر همین اساس تلاش هایی برای بهبود اصلاح معماری و همچنین بالا بردن سطح کیفی مصالح و نظارت بیشتر بر شیوه های ساخت آن ها شده است.
برای دسترسی با جدیدترین اخبار درخصوص بازار های جدید مناطق مختلف شهرداری تهران با محمدرضا اسمعیلی پور گفت وگویی ترتیب دادیم که معاون طرح توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میه و تره بار شهرداری در این گفت گو اعلام کرد بازار شقایق در منطقه ۱۷ و بازار فدک در منطقه ۱۲ باتوجه به ویژگی هایی که داشتند با نماد های معماری ایرانی اسلامی آماده سازی شدند.
وی در رابطه با مراحل آماده سازی بازار های مختلف به خبرنگار برای شما گفت: ما برای شروع یک حرکت باید ابتدا ظاهر و پوسته آن حرکت را طراحی و پیاده سازی کنیم. اینکه یک معماری با بافت منطقه همخوانی داشته و با اعتقادات مردم محله یکسان باشد. به عنوان مثال منطقه ۱۷ شهر تهران «دارالشهدا» است و مردم آنجا مذهبی هستند. در آنجا باید به این موارد دقت کرد. اما مثلا در بازار چراغی که زمین بزرگتری داشت کار ها را توسعه دادیم و این نماد ها را داخل بازار هم استفاده کردیم.
اسمعیلی پور درخصوص هنرمندان و معمارانی که در این زمینه سازمان را همراهی می کنند هم عنوان کرد: اصول کار بین همه معماران کشور یکسان است و مواردی مثل اینکه یک قوس یا سنگ خاص برای کدام دوره از تاریخ است مشخص است. با این وجود ما مشاورین معماری در کنار خود داریم اما هنوز به صورت تخصصی به سراغ معماری نرفتیم ما به دنبال این هستیم که نتیجه کار را ببینیم. در حقیقت به دنبال تلفیق معماری اسلامی با شیوه بازار جدید هستیم. در معماری اسلامی بازار شبیه به یک سالن نیست. (چیزی که امروز در بازار ها می بینیم) شما در معماری سنتی سردر چارسوق هجره دالان گنبد و… می بنید که ما نمیتوانیم این موارد را در زمین های ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری بازار های امروز انجام دهیم به همین دلیل در بازار های کوچک صرفاً به تغییر پوسته و ظاهر کار بسنده می کنیم.
وی افزود: اما در بازار چراغی چون ۱۲۰۰ متر مربع زمین داریم و دستمان بازتر بود شرایط برای طراحی و اجرای بیشتر فراهم بود. به همین دلیل هم در آنجا سالنی ایجاد کردیم بیرون آن باغ_راه طراحی شد در محوطه آبنما قرار گرفت و مردم بعد از گذشتن از یک رواق وارد بازاری می شوند. قطعا ما اگر زمین های بهتری داشته باشیم و استقبال مردم را از این شیوه ببینیم این سبک را توسعه می دهیم.
معاون سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عنوان کرد: قطعا بازار های قدیمی ایراداتی داشته که ما میل پیدا کردیم به سمت بازار های جدید برویم. ولی در کل به دنبال این هستیم که تلفیقی از این دو سبک داشته باشیم به همین دلیل هم در بازار های جدید که بازسازی می شود پوسته معماری اسلامی است و داخل سراسر سرامیک است. باید به آرامی این را جا انداخت و چیزی بین این دو سبک پیدا کرد. ما می توانیم براساس بافت مناطق کارمان را انجام دهیم. مثلا در منطقه ۱۲ فقر زمین داریم اما در مناطق ۱۹ و ۲۲ که رو به رشد هستند برنامه های ویژه ای در نظر داریم.
وی در پایان سخنانش با اشاره به بازخورد مثبت این طرح از سمت مردم گفت: این روند جدید یک حرکت است که بازخورد های خوبی از سمت مردم داشته است. شهروندان بعضاً از معماری های درهم ریخته پایتخت خسته شدند طراحی هایی که طبق آن هر ساختمان به یک شکل متفاوت است یکی با نمای گرانیت یکی کامپوزیت و دیگری نمایی متفاوت و این فضایی درهم ریخته را به وجود می آورد. ما باید به آرامی برگردیم وسنت هایمان را احیا کنیم. این یک حرکت است و قطعا اگر ببینیم این استقبال ادامه دارد از طراح های قابل تری برای بازار های دیگر مناطق استفاده می کنیم. مثلا در شهر ری یک زمین ۱۰۰۰ متری داریم که پوسته آن آجرنمای سه سانتی است و ما برای طراحی آن قطعا از رواق های حرم عبدالعظیم حسنی (ع) الهام می گیریم.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تلفیق معماری قدیمی و جدید در بازار های سطح شهر" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تلفیق معماری قدیمی و جدید در بازار های سطح شهر"، کلیک کنید.